Új világot hoznak az elektromos autók a tűzoltóknak !
A lítiumcellák energiatárolók rövidzárlat hatására hőt és szikrát bocsájtanak ki. Mivel olyan oldószerek is vannak az akkumulátorokban, amik nagyon jól táplálják a tüzet, csakúgy, mint az oxidált fémek, megnehezül az oltás.
Cikk folytatása itt:
https://autopro.hu/trend/uj-vilagot-hoznak-az-elektromos-autok-a-tuzoltoknak/198201
GYÚLÉKONY AZ AKSI ? és ezáltal AZ AKSI AUTÓ
például egy balesetben is jobban belobbanhat...
A lítiumcellák energiatárolók rövidzárlat hatására hőt és szikrát bocsájtanak ki. Mivel olyan oldószerek is vannak az akkumulátorokban, amik nagyon jól táplálják a tüzet, csakúgy, mint az oxidált fémek, megnehezül az oltás.
Ez örökké tartó probléma a lítium-ionos akkumulátorokkal, mondta el Prashant Kumta, a Pittsburgi Egyetemen akkumulátorok kémiáját tanulmányozó mérnöktanára.
Elmagyarázta, hogy normál működés alatt nincs probléma, de ha ütközés során szétszakadnak a cellák, a rövidzárlatos akkumulátor egyre több hőt termel, ami a szomszédos cellák nagyobb hőtermelését eredményezi. – Lényegében ez olyan, mint a tűzijáték. Ha egy lángra kap, a többi is be fog gyulladni.
Az evidens, hogy intenzív tüzek a nagyobb méretű akkumulátorokkal rendelkező autókban könnyebben alakulnak ki.
Új világot hoznak az elektromos autók a tűzoltóknak !
A lítiumcellák energiatárolók rövidzárlat hatására hőt és szikrát bocsájtanak ki. Mivel olyan oldószerek is vannak az akkumulátorokban, amik nagyon jól táplálják a tüzet, csakúgy, mint az oxidált fémek, megnehezül az oltás. Cikk folytatása itt:
https://autopro.hu/trend/uj-vilagot-hoznak-az-elektromos-autok-a-tuzoltoknak/198201
A tűzoltók is megizzadtak
Azok indianapolisi tűzoltók, akiket 2016. november 3-án riasztottak egy elektromos autó épülettel történő nagy sebességű ütközéséhez, gyakorlatilag tűzijátékot láttak: az akkumulátorok felrobbantak és a levegőbe repültek.
USA-ban egyre gyakoribbak az elektromos autók, éppen ezért képezték ki a tűzoltóságot az akkumulátortüzek eloltására is.
Alapesetben vegyszerekkel kevert vizet habosítanak fel, azzal oltják a benzines autók tüzeit, ám ennek használata nem javasolt akkumulátortüzek esetén. Ilyenkor nagy mennyiségű vízzel kell locsolni az akkumulátorokat, mely lehűti azt, és így segít a tűz megfékezésében.
Az elektromos autó esetében a helyszínen el kellett távolítani az akkumulátorok negyedét, majd a tűzoltók végig kísérték a vontatót, ami elvitte a törött járművet. A következő 24 órában és hat nappal később a jármű azonban újra lángra kapott, így az egész akkumulátort el kellett távolítani az autóból.
https://autopro.hu/trend/uj-vilagot-hoznak-az-elektromos-autok-a-tuzoltoknak/198201
BALESETET SZENVEDETT ELEKTROMOS AUTÓK
A balesetet szenvedett e-modellek kezelése újfajta kihívást jelent a tűzoltóknak. Erre nem is kell jobb példa egy kaliforniai Tesláénál, mely az ütközés után hat nappal kapott ismét lángra.
Az elektromos járművek : MI TÖRTÉNIK HA KIGYULLAD? ha ez megtörténik, akkumulátoraik összetevőinek köszönhetően nagy problémát okozhatnak, ugyanis azok a megoldások, amikkel a benzines járműveket oltják, egy akkumulátorosban csak táplálhatják a tüzet.
– Ismeretlen vizekre hajóztunk, mondta el Donald Sadoway, a Massachusetts Technológiai Intézet anyagkémiai professzora. – Ha egy 70 kWh-s csomag kerül az autóba, az alkatrész teljesen máshogy reagálhat, mint egy apró mobiltelefonban. Az USA Közlekedésbiztonsági Igazgatósága (NHTSA) két közelmúltbeli és egy tavalyi Tesla tűzesetét vizsgálta meg. Persze a probléma nem újkeletű, 2011-ben a hatóságok már egy Chevrolet Volt tűzesetét is vizsgálták.
Egy Chevy Volt 2011-es lángra kapása után még az NHTSA sem hitte, hogy az elektromos autók könnyebben gyulladnak fel, mint a többi jármű.
De mi is a probléma?
A lítium-ionos akkumulátorok összetevői természetüknél fogva hajlamosak a tűzre. A benzinnel ellentétben, melynek kigyulladásához kívülről érkező szikra kell, a lítiumcellák ezt rossz esetben maguk is képesek előállítani: az energiatárolók rövidzárlat hatására hőt és szikrát bocsájtanak ki. Mivel olyan oldószerek is vannak az akkumulátorokban, amik nagyon jól táplálják a tüzet, csakúgy, mint az oxidált fémek, megnehezül az oltás.
– Ez örökké tartó probléma a lítium-ionos akkumulátorokkal, mondta el Prashant Kumta, a Pittsburgi Egyetemen akkumulátorok kémiáját tanulmányozó mérnöktanára.
Elmagyarázta, hogy normál működés alatt nincs probléma, de ha ütközés során szétszakadnak a cellák, a rövidzárlatos akkumulátor egyre több hőt termel, ami a szomszédos cellák nagyobb hőtermelését eredményezi. – Lényegében ez olyan, mint a tűzijáték. Ha egy lángra kap, a többi is be fog gyulladni.
Egy Chevy Volt 2011-es lángra kapása után még az NHTSA sem hitte, hogy az elektromos autók könnyebben gyulladnak fel, mint a többi jármű. A tűzeset után a szervezet több tesztet végzett a Volt akkumulátoraival, melynek során viszont kiderült, a vizsgált hat különböző balesettípus közül kettőben kigyulladt az autó.