HAJÓTÜZEK – A lítium-ion AKKUMULÁTOROK a fő veszélyforrások
2023. március 01. írta: Kolozsvári_Réka

HAJÓTÜZEK – A lítium-ion AKKUMULÁTOROK a fő veszélyforrások

Szaporodó HAJÓTÜZEK – A lítium-ion AKKUMULÁTOROK a fő veszélyforrások
https://hajozas.hu/magazin/vitorlazas/szaporodo-hajotuzek-a-biztositok-mindinkabb-torekszenek-a-kovetelesek-elutasitasara/
Egy példa: "2018 szeptemberében Dubrovnik közelében égett le a csaknem vadonatúj, kiválóan karbantartott és szakszerűen kezelt 41 méteres, 500 tonnás, dízelmotoros Kanga motoryacht. Nem is a hajó volt hibás. Egy belső tárolóban volt három darab, elektromos szörfökhöz való lítium-ion akkucsomag és két hasonló eszköz vízalatti búvárvontatóhoz.

A vizsgálat szerint ezek valamelyike gyulladt meg. A tűzjelző riasztására az első tiszt a helységhez rohant, ahol már megdöbbentő méretű füst és tűz fogadta, amelynek eloltása nem is sikerült. A hajósok minden utast szakszerűen elvittek a fedélzetről és senki nem sérült meg, ám a hajó szinte teljesen kiégett. "

MITŐL ROBBANHAT FEL EGY LÍTIUM-ION AKKUMULÁTOR?
Lítium-ion akkumulátorban exoterm reakció kezdődhet, ha az megsérül vagy rövid zárlat keletkezik benne. (A lentebbi cikkben látható bemutató videón ez utóbbi módon indítják el az égést.)

A lítium-ion akkumulátorok katódja és anódja vékony polietilén gáttal van elválasztva. Ha ez a polietilén gát megsérül, rövidzárlat lép fel, ami azt eredményezi, hogy a cellában lévő anyagok elkezdenek lebomlani. Ezek a bomlási reakciók exotermek, ezért az akkumulátor hőmérséklete gyorsan a fémes lítium olvadáspontjára emelkedik, heves, önmelegedő láncreakciót okozva.

Az akkumulátor pillanatok alatt 600°C fölé melegszik. Ez azt eredményezi, hogy a cellákban lévő elektrolitok egyszerűbb, gyúlékonyabb molekulákká bomlanak szét, például metánná, etánná és hidrogéngázzá. A katód is elkezd bomlani és oxigént bocsát ki. Ezek a gázok egyre növelik a nyomást az akkumulátor belsejében, és végül robbanást okoznak.

Ráadásul az ilyen elektromos tüzek után a levegőben maradó mérgező, gyúlékony gőzök miatt a későbbi újragyulladás lehetséges. Autótüzeknél tapasztalható, hogy az erősen kondenzált energiájú akkumulátorcsomagokból felgyulladt tüzek hosszabb ideig és erősebben égnek, mint a nem elektromos autók tüzei. Sokkal nehezebb eloltani őket, több fojtóanyag szükséges az oltáshoz. Ez a tény hajókon még nagyobb óvatosságra int.
https://hajozas.hu/magazin/vitorlazas/szaporodo-hajotuzek-a-biztositok-mindinkabb-torekszenek-a-kovetelesek-elutasitasara/

3.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://stopaksigyar.blog.hu/api/trackback/id/tr5218061292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása